vrijdag 27 mei 2016

Betoog: Paardrijden is een sport

Hooi !
Hier het betoog dat ik heb geschreven over de stelling: Paardrijden is een sport. Ik hoop dat het een beetje interessant is.

Paardrijden is een sport.

Het valt me op dat veel mensen vinden dat paardrijden geen (top)sport is. Die mensen vinden dat het paard alles doet en de ruiter er alleen een beetje op zit. Dit vind ik zelf niet waar. Ik vind om verschillende redenen dat paardrijden zeker wel een sport is. Mijn ouders denken hier ook zo over.

Om te beginnen kan een paard zonder training van een ruiter niet zomaar rondjes lopen. Een paard moet conditie opbouwen en dat kan niet zonder een gepassioneerde ruiter. Oke, ik snap dat het rijden van rondjes in een bak op de manege vaak niet zo intensief is. Maar ik heb het hier dan ook over het paardrijden waarbij een ruiter zijn paard opleid om hiermee bijvoorbeeld wedstrijden te gaan rijden.

Ten tweede kan een ruiter niet zomaar een springparcours of dressuurproef rijden. De ruiter moet hiervoor uithoudingsvermogen, balans en een goede conditie hebben. Neem nou mijzelf als voorbeeld. Na een springparcours ben ik meestal erg buiten adem. Vaak erger dan als ik een rondje van 5 km heb hardgelopen. Een paard gaat echt niet vanzelf een paar hindernissen springen of een rondje maken. Tussen de proeven moet je je paard ook goed kunnen beheersen, dit kost ook veel energie en spierkracht. Dus dit betekent dat paardrijden wel degelijk intensief is. Een bekende dressuurruiter, Adelinde Cornelissen (heeft al meerdere grote GP’s* en meerdere malen medailles op de olympische spelen gewonnen) heeft door het hele land een aantal sportscholen die helemaal ingericht zijn voor ruiterfitheid.

Ten slotte kost de moeite die je in paardensport moet steken ook veel tijd en energie. Als je een paard traint moet je elke dag dat paard rijden en ervoor zorgen dat hij goed blijft lopen. Galoptraining, dressuur, springen elke week weer, dag in dag uit. Neem nou als voorbeeld: laatst las ik een interview in de Paard&sport (KNHS ledentijdschrift) met Maikel van der Vleuten, internationaal springruiter. Hij vertelde dat hij nooit de middelbare school heeft afgemaakt. Maikel zei: ‘Ik reed al vanaf een jaar of 11 minimaal 5 paarden per dag.’ Nu rijd hij op de grootste Grand Prix's ter wereld: Tokio, Las Vegas, Miami, etc.

Kortom, genoeg redenen om er tegen te zijn dat paardrijden geen (top)sport is. Ik ben van mening dat de mensen die dit vinden zelf eens in de schoenen van een ruiter moeten staan.

*Grand Prix (grote internationale wedstrijden)

bronnen:

http://www.adelindetrainingcenter.nl/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paardensport
http://www.stalvandervleuten.nl/
https://www.knhs.nl/wedstrijden/
KNHS ledenblad: Paard&sport



Maikel van der Vleuten (nu)

Het logo van het trainings center van Adelinde Cornelissen.



3 opmerkingen:

  1. Hoi Lotte. Heel erg sorry dat ik dit nu pas plaats. Ik had hem gister doorgelezen zonder te reageren. Ik vind alles er zeer duidelijk uitzien. Goede signaalwoorden. Duidelijke bronnen. Een tip is misschien om je alinea's een tussenkopje te geven. Dit is niet persé nodig aangezien het al wel heel duidelijk wordt gemaakt door de signaalwoorden.:) Gr. Robin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spikkeltje spikkeltje aan de wand pleeg zelfmoord

    BeantwoordenVerwijderen